Vlucht annuleren

Vlucht annuleren

Wat vervelend is dat. Net nou je eindelijk de droomreis hebt geboekt, ben je genoodzaakt de vlucht te annuleren. Dit kan verschillende oorzaken hebben, en in elk geval zijn ze voor jou zwaarwegend genoeg om de vlucht daadwerkelijk te annuleren. Met een annuleringsverzekering kun je je geld eventueel teruggestort krijgen, in andere gevallen ben jij door het annuleren van je vlucht je geld vaak kwijt. Lees op dit platform alles over het annuleren van je vlucht en het annuleren, stopzetten en opzeggen van andere producten en diensten.

Geen verzekering? Dan kost je vlucht annuleren je geld

In principe is het simpel; je vlucht annuleren zonder dan je een annuleringsverzekering hebt afgesloten betekent dat jij je geld kwijt bent. Je zou eventueel de luchthavenbelasting nog terug kunnen vragen. Meer opties zijn er eigenlijk niet. Het is ook zelden mogelijk je ticket aan iemand anders over te dragen. Alleen als je een duurder vliegticket met flexibiliteit hebt gekocht kun jij zonder kosten je vlucht annuleren. Met een flexibel ticket ben je flexibel in je reisdata, de tijden en ook de bestemming van je reis. Deze tickets zijn echter behoorlijk duurder dan de reguliere tickets. Heb jij een flexibel ticket, dan kun je heel simpel online je ticket annuleren en wijzigen. De KLM biedt onder meer deze service aan.

Kosteloos annuleren is zo goed als onmogelijk

Kosteloos annuleren zonder dat je een kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering hebt afgesloten is zo goed als onmogelijk. Je vlucht annuleren betekent dan dus dat je kunt fluiten naar je geld. In het geval je wel een dergelijke verzekering hebt afgesloten, kan het annuleren van je vlucht door de verzekeraar vergoed worden. Dan moet er overigens wel sprake zijn van een geldige reden waarom jij besloten hebt je vlucht te annuleren. Heb jij rechtstreeks bij een vliegmaatschappij gereserveerd, dan annuleer je ook daar je vlucht en anders doe je dat bij de reisorganisatie waar jij de vlucht geboekt hebt. 

Geldige redenen annuleren: ziekenhuisopname, ernstige ziekte of schade aan de accommodatie

AIs er sprake van een ernstig ongeval, ziekte of overlijden van een eerste of tweedegraads familielid, dan is sprake van een geldige reden, zoals ook schade aan de gereserveerde accommodatie- bijvoorbeeld een Airbnb-  dat is, net als complicaties bij zwangerschap nadat de reis geboekt is, je om medische redenen niet ingeent mag worden terwijl dit voor het land van bestemming wel noodzakelijk is en ziekenhuisopname of een verbroken relatie geldige redenen zijn. Let wel; je moet wel aan kunnen tonen dat er daadwerkelijk iets aan de hand is. Bewijzen dus dat jij in het ziekenhuis ligt of iemand van je familie is overleden.

Maatschappijen gaan verschillend met de situatie om

Verder geldt voor het annuleren van vluchten dat de verschillende vliegmaatschappijen als KLM, Transavia en Ryanair verschillend met het annuleren van een vlucht omgaan. De KLM bijvoorbeeld, biedt je dertig dagen uitstel als sprake is van ziekte. Meest verstandig is om twee weken na het boeken van je reis een annuleringsverzekering af te sluiten. In dat geval is de kans het grootst dat jij het geld van het vliegticket vergoed krijgt als je je vlucht hebt geannuleerd.